Temmuz - Kitap Onerileri

Merhaba,

Bu ay aslinda hic kitap bitiremedim. Juliet'in saglik sorunlari sebebiyle gunumun buyuk yuzdesi onunla ilgilenerek ya da onun icin endiselenerek gecti. Yalnizca bir siginak kitabimi acip acip okudum. Onun disinda burada listeleyecegim kitaplar, kitapligimdan sectiklerim.

Ilk kitabi kahvaltimi hazirladiktan sonra sectim. Hayatim boyunca eti kolay kolay tuketebilen biri olamadim. Yaklasik bir yil once de her turlu canli tuketimini kestim. Canli tuketiminin kesilmesini ben bireysel bir yolculuk, tercih olarak goruyorum. O yuzden insanlarin mezbaha, hayvan iskence merkezi ya da iskence edilen hayvanlarin fotograflarini paylasmasini dogru bulmuyorum. Bunca yildir, bunca insan etin agacta yetistigini dusunmuyor. Yalnizca baslarini ceviriyorlar. Siz onlara daha cok hayvan fotografi sundukca, onlar baslarini daha da oteye cevirecekler. Bu benim yolum. Zaten hep bu yoldaydim. Baliklarla empati kurmakta zorlaniyordum. Artik onlarla da empati kuruyorum ve yemiyorum. Burada her gun inek, kuzu, keci gormek mumkun. Onlarin gozlerine baka baka, sizi yiyoruz diyemedim. Juliet'e buyudugunde nasil anlatacagimiysa henuz bilmiyorum. Kisacasi ben olu enerjisini vucudumda istemiyorum.

Bu surede de cok guzel yemekler yapmaya basladim. Uzun saatler suren kahvaltilar, bircok sey gibi Turkiye'de kaldi. Artik oyle bir aliskanligim yok. Muhammara, babaganus ve humusa kraker banarak hem kahvalti yapiyor hem de bu yaziyi yaziyorum. Yani burada, hayat etsiz de yasaniyor guzelim. :)

Vejetaryen - Han Kang

''Abla... Dunyadaki butun agaclar kardesim gibi'' Gordugu kabuslar sonrasinda et tuketimini birakan Yonghe, once esi, ardindan esinin arkadaslari ve son olarak da kendi ailesi tarafindan dislaniyor. Bu kitap size vejetaryen olmanizi tavsiye etmiyor. Toplum icerisinde ''oteki'' oldugunuzda, neler olacagina dair isik tutuyor. Gercekten aldigi odulu hakeden bir kitap. Bendeki yeri de cok ayri, cunku son sayfalarini dogum sancilarimi unutturmasi icin okumustum. Hamileligimin son gunlerinde guzel bir yol arkadasiydi. Ben cok etkilendim bu hikayeden. Eminim siz de begenirsiniz.


Tuhaf Kutuphane - Haruki Murakami

Kelimenin tam anlamiyla Haruki Murakami'nin zihnine, kalemine hayranim. Bu kitap bana cok sevdigim bir arkadasimla birlikte Tokyo'dan geldi. Kitapligimin kiymetli kitaplarindan biri. Bir gun okuldan evine donen bir cocuk, Osmanli'da vergi sisteminin nasil isledigini merak ediyor ve bir kutuphaneye giriyor. Sonrasinda da olaylar gelisiyor. Buyukler icin yazilmis bir masal. Korku, gerilim, merak hepsi bir arada.





Kucugum - Germano Zullo Albertine





Buyukler icin yazilmis bir masaldan bahsetmisken, bu ay satin aldigim bu Can Cocuk'tan cikan, ancak buyukler icin de bir masal olabilecek olan ''Kucugum'' kitabini herkesin edinmesini isterim. Icinde hem hicbir sey bulamayacaksiniz; ama kalbinizle baktiginizda pek de cok sey bulacaksiniz.








Adinla Cagir Beni - Andre Aciman

Uzun zamandir okumak istedigim bir romandi. Filminin cikacagini ogrenip, aceleyle almistim. Iyi ki filmden once okumustum. Elio'nun Oliver'a duydugu ask. Oliver'in kendine olan aski.. Oliver'in Elio'ya duydugu ask... Bir genclik yaz atesinden cok baska bir hikaye. Cok naif. Kalem dokundurmadigim tek kitap olabilir. Hic okunmamis gibi oylece duruyor. Filmini begenenler olmus. Seftali sahnesini bir de kitapta okuyun... Sizi cok seviyorum, kalbimde yeriniz cok ayri cocuklar.




Kurtlarla Kosan Kadinlar - Clarissa P. Estes


''Zamani geldiginde, zamanidir.''

Gelelim can yoldasima, rehberime, yegane dostuma... Hastanede Juliet uyur, ben onu izlerken; neden orada oldugumuzu sorguladim. Eli neden oldugunu anlamadigimiz bir sekilde iltihap kapmis ve sismisti. Kullanamiyordu. Sag eline de serum takildigi icin iki elini de kullanamiyordu. Onu izleyerek yeniden guclendigimi hatirliyorum. O uyurken yanimda yalnizca bu kitap vardi. Bana beni, yasadigim hayati, sahip olduklarimi, sahip olacaklarimi verdigi icin tesekkur etmemi saglayan bu kitap vardi. Her dustugumde kaldiriyor beni. Olana bitene, teslim olmama yardim ediyor.

Her kadinin, ama her kadinin, gercekten her kadinin okumasini istedigim; arkadaslarimin yakasina yapistigim ve zorla aldirdigim; almadilarsa hediye yolladigim bir kitap.

Clarissa P. Estes, sair, Jungcu bir psikanalist ve bir cantadora. Bu kelimeyi de bu kitapla ogrendim; Latin geleneginde eski oykuleri toplayip saklayan kisiymis. Yani sohbet etmek bir yana, ayni odada bulunmaktan bile buyuk keyif alacaginiz donanimli bir insan.

Bu kitabi 2013 yilinda almistim. O gunden beri bircok kere biraktim, yeniden basladim, bir tur bitirdim, anlamadim, yeniden actim yeniden okudum. Her okuyusumda bambaska yerlerin altini cizdim, cunku her okuyusumda ben daha da buyudum, icimdeki vahsi kadin daha da buyudu, ortaya cikti, dinginlemeyi ogrendim.

Estes, eski zamanlarda anlatilan hikayeleri bizimle paylasip, hikayelerin alt metinlerini size sunuyor. Ornegin elsiz bir kiz, bir kralla evlenir; birbirlerine cok asiklardir. Kral savasa gider, kiz kralin annesi ve bebegiyle kalir. Asklari bircok sinavdan gecer. Birbirlerine yazdiklari mektuplari iblis bir sekilde degistirir. Kral, sozde annesine kizi oldurmesini soyler. Ancak anne bu talebi reddeder. Kizi ve bebegi yeralti ormanina yerlestirir. 7 yil gecer. Tam 7 yil. 7 sayisi insan yasaminda buyuk onem tasir. Kizin bu arada elleri cikar. Once bebek eli, sonra cocuk, sonra kadin eline donusur. Kral doner. Ancak elsiz kiz, artik elsiz ve geride biraktigi kadin degildir. Evrilmis, vahsilesmistir. Icinizdeki vahsi kadini tanimaniz sonrasinda da onu kucaklamaniz dilegiyle... Simdi sizi kitaptan birkac alintiyla basbasa birakiyorum.

Sevgiyle...


''Cogu zaman baskalarini, kendimizin yaralanmis oldugu yerden ya da onun cok yakinindan yaralariz.''

''Bir yara genellikle bir kere dezenfekte edilip sonra unutulmaz, ama daha cok iyilesme sureci boyunca bircok kere bakilip temizlenir.''

''Ruhen gelen yasantiyi, salt egodan gelen yasantidan ayiran uc sey vardir: Yeni yontemleri hissetme ve ogrenme yetenegi, kotu de olsa yoldan ayrilmama azmi ve zamanla derin sevgiyi ogrenme sabri. Ego ise, siddetli bir ogrenmeden kacinma istegi ve egilimine sahptir. Ego sabir icin bicilmis kaftan degildir. Iliskide sebat etmek Raven'e ait bir guc degildir. Oyleyse, bir baskasina duyulan sevgi, degisip duran egodan degil, daha cok vahsi ruhtan gelir. (...) Olmeye, dogmaya ve olmeye ve yeniden dogmaya istekli bir yurek yeterlidir.''

Yorumlar

Popüler Yayınlar