Cocugunuzu kime teslim edebilirsiniz?


Bilindigi uzere cocuklarin birincil bakicisi -istisnai durumlar disinda- annedir. Ancak bu asla cocugun neredeyse tum bakimini anne saglamalidir, demek degildir. Tasimasindan, emzirmesine, ten tene temasinin dunyadaki diger insanlara oranla daha cok olmasi sebebiyle, birincil bakicisi annedir. Bebek dogdugu anda annesinin gogsune dogru kivranabilir (Juliet kivrandi), anne kokusunu taniyabilir. Bu demek degildir ki bebek babasini tanimaz. Anne karninda babanin dokunusuna, sesine asina olur. Dogdugundan itibaren babanin bebegiyle iletisim kurmasi icin biraz emek vermesi gerekir. Konustugum her babanin soyledigi ``alt degistirme seanslarinda birbirimize daha cok baglandigimizi hissediyorum.’’
Sesi ve dokunuslariyla kendini bebegine tanitan baba, bebegi dogduktan sonra emzirmek disinda annenin verdigi her seyi verebilir. Dogdugu andan itibaren eger baba bebegiyle ten tene temasta cokca bulunduysa, onunla konustuysa, altini degistirip, banyo yaptirdiysa, yani cocuguyla vakit gecirebildiyse baba, dokuz ay karninda tasiyan anne kadar yakin olur cocuguna. Bebegi dogacak diye yillik izninin tamamini kullanan babalar goruyorum. Hem esinin iyilesmesinde destek oluyor hem de bebegiyle bag kurmak icin erkenden davraniyor, her anini bebegiyle geciriyor.
Nasil boyle bilmis konusuyorum? Cunku Juliet’in babasiyla iliskisi aynen boyle!
Oncelikle eve ekmek getiren kisi babadir algisini kafamizdan silmemiz gerek. Artik magarada soyunu cogaltan insanlar degiliz. Erkek kadar kadinin da eve ekmek getirmek, eve ceki duzen vermek vb gibi ozveride bulundugu bircok durum sozkonusu. Kadin, calismiyor olsa bile, dunyaya getirilmesine karar verilen bir cocugun maddi ve manevi bakimi ebeveynlere ait olmalidir. Yani ben altini degistiriyorum, ben gazini cikariyorum, sen de eve ekmek getiriyorsun is bolumu bana adil gelmiyor. Hele hem cocuk hem kariyer yapan annelerin bir de ev islerinin yukunu kendilerinin sirtlanmasi… Kisacasi cocugun bakiminda baba anneye ‘’destek oluyor’’ algisi yanlis bir algi. Dilde bile bir ayrim yaratmisiz. Aslinda bunlarin hepsi annenin gorevi ama baba sag olsun anneye destek oluyor?!

Nasil ki babanin anneye, bebegin tum ihtiyaclarini karsilama gorevini yikmak; bebegiyle yalnizca oyun oynayip; uyku, yemek, temizlik vaktinde anneye bebegi vermesi yanlissa; annenin de her firsatta dokuz ay karnimda tasidim, yemedim yedirdim, sacimi supurge ettim diyerek babaya ve bebege/ cocuga isyan etmesi yanlis!
Bu tip insanlarin karsisinda bacak bacak ustune atip, bir bacagimi da sallayip; elim cenemde ``Sevisirken iyiydi?’’ demek istiyorum.
Sevismissin, hamile kalmissin/ hamile birakmissin, cocugun dogmasina karar verilmis, bu konu hakkinda anlasma yapilamayacagina gore cocugu anne tasimak zorunda, anne cocugu tasimis ve dogurmus… bunlarin hepsi yapilan tercihlerin sonucu. Siz nasil oluyor da yaptiginiz tercihlerden baskalarini sorumlu tutabiliyorsunuz? Adam, cocugu tasiyabiliyordu da sana mi tasitti? Kadin, bu cocugu sen oyna diye mi tasidi, dogurdu? Beraber ciktiginiz yolda, ne oluyor da ayri dusuyorsunuz? Birbirinize sarilin yeniden.

Bir onceki yazimda demistim ki, cocugunuzu emanet edebileceginiz ilk kisi anneniz/kayinvalidenizse orada bir yanlislik var. Bu dusuncemin sebebini yukarida aciklayabildim saniyorum. Cocugun bakiminda araya ne kadar cok kisi girerse, baba cocugundan o kadar uzaklasiyor. Dogurdugunuz gibi atin bebeginizi babasinin kucagina, tanissinlar. Siz de bedeninizi iyilestirmeye bakin. Ruhunuz da onlarin iliskilerini izlerken iyilesiyor.

Dipnot: Hollanda'da calisan ebeveynlerin cocuklarina bakan anneanne-babaanneler devlet tarafindan maas aliyor. ancak bu annelerin ilk yardim vb. gibi sertifikalari olmasi gerekiyor.

BIR BEBEK BIR KOPEK
Gecen hafta dort gunlugune Hollanda’nin guneyine Limburg’a tatile gittik. Bir kopek ve bir bebekle birlikte. Haritada havuzlu, kalabaliktan uzak, dogayla icice bir yer var mi diye baktik, imdadimiza Airbnb yetisti. Kopek ve bebekle kamp hayati yasadik kisa sureligine, hepimize iyi geldi.
Yolculugumuz iki bucuk saat surdu. Ancak biz Juliet araba koltugunda cok durmasin ve kopegimiz Viski de kafeste daralmasin diye 45 dakikada bir mola verdik.
Buldugumuz ev aslinda bir mimar tarafindan dizayn edilmis bir kulube. Ancak icinde saunasi olan bir kulube. Onunde havuzu, icinde saunasi. Arkasinda da cekirdek at ailesinin ahiri vardi. Ahiri gorunce kesin kokuyordur burasi, diye dusundum ancak hic koku yoktu. Ilk gun cok sicakti, son gun de yagmur ve firtina vardi. Yasasin Hollanda havasi !Insani durmadan sasirtiyor. Tatile dair sikayet edecegim tek sey sineklerdi. Juliet’i gece boyunca sineklerden nasil koruyacagimi sasirdim. Kulubenin tavani oldukca yuksek oldugu icin neredeyse hicbir sinegi de olduremedim. Ben Juliet’in basinda nobet tutarken, nasilsa birazdan acikir uyanir, diye diye sabahlari gordum. Kendisi on iki saat uyumayi tercih etti.

Uyku Demisken…
Simdi size her yerde okuyup ogrenebileceginiz uyku egitiminden bahsetmeyecegim. Ama uyku egitimciligi diye meslek uyduranlara cok guldugumu belirtmeden de gecemeyecegim. Google’a uyku egitimi yazinca bircok yontem bulup cocugunuzu yalniz ve zamaninda uyutmak icin egitebiliyorsunuz. Ben henuz Juliet’e bir egitim vermedim, sadece onun isteklerini takip ettim. Yalnizca uyku vakti oldugunda odadan cikarmadim ve onu karanlikta tutmayi tercih ettim, dogdugu gunden beri bu rutin boyle…
Krese basladiginda mutlaka degisecek bircok duzeni. Simdilik onun yarattigi duzenle devam ediyoruz, onun ritmini takip ediyoruz. Ancak cocugu uyumuyor diye ya da nasil uyutacagini bilmiyor diye, uykusuz kaliyor diye cildiran ve aglayan anneleri de anliyorum. Aman memede uyuyakalmasin, aman sallanmaya alismasin diye ben de taklalar atarken cok yoruluyorum zaman zaman. Ne zaman derin nefes cekecek kadar yorulsam kendime sunu hatirlatiyorum: Hepimiz uykuya dalmak icin bir yardima ihtiyac duyuyoruz, bebekler de oyle.
Sevgilim televizyon acik uyumayi seviyor. Ben bir seyler dusunerek uyuyakaliyorum. Kucukken muzik dinleyerek uyurdum. Bazi insanlar bacaklarini sallayarak uyuyorlar. Sacimi oksarsaniz on dakika icinde uyurum… gibi gibi bircok yardimla uykuya daliyoruz. Yani calisan bilincimizi uyutmak, dunyadan soyutlanmak biz yetiskinler icin kolay degil. Dunyanin, etrafindakilerin, her gun karsisina cikan yeni seylerin farkina varan, meraklanan bebek zihin, nasil kendi kendine uykuya dalsin? Yardim edin…

Dipnot: Bebek refleksolojisinde, bebegin iki kasinin arasini oksarsaniz uyumalarina yardimci olursunuz denir. Dogdugu gunden beri yavaasca uykuya dalsin diye iki kasinin arasini alninin ortasindan, burnunun ucuna kadar oksuyorum. Belki bir yarari oluyordur.

Cocugunuz Amerika Vatandasi Olurken…
Her ebeveyn cocugu icin en iyisi neyse o olsun ister. Turkiye’nin durumu goz onunde bulundurulursa cocugu icin yapilabilecek en iyi sey gelecegini garanti altina almak herhalde. Bu sebeple bircok kisinin cocugunun dogumunu Amerika ve Kanada gibi ‘’Sinirlarimiz icinde dogarsa, vatandasimizdir.’’ diyen ulkelerde dogurdugunu biliyoruz. Kanada’yi bilmiyorum; ancak kapitalizmin anavatani Amerika akilli. Gel vatandasim ol, burada yasamasan da vergini vereceksin, diyor.  Hollanda’da dogunca Hollanda vatandasi olunmuyor ne yazik ki. Ebeveynlerden birinin Hollanda vatandasi olmasi gerekiyor. Juliet’in babasi Amerikali oldugu icin Juliet Amerikali olabiliyor. Ancak, babasinin en az 5 yil Amerika’da yasadigini kanitlamasi gerekiyor. Bu 5 yildan ikisi 15 yasindan once, digerleri de 15 yasindan sonra olmali. Yani cocugunuzu Amerika’da dogurup oranin vatandasi olmasini saglayabilirsiniz; ancak torununuzun kaderini belirleyemiyorsunuz. E, ben cocugumu universitede Amerika’ya yollarim, deseniz bile Amerika akillilik yaparak 15 yasindan once de orada yasamis olmasini sart kosuyor. Guzel taktik degil mi?





Yorumlar

Popüler Yayınlar